Coop Årets hållbara butikskedja 2016

I tuff konkurrens tog Coop hem vinsten som Årets hållbara butikskedja 2016. Priset delades ut i samband med att branschen träffades på Retail Awards – handelns stora gala. I motiveringen lyfter juryn bland annat fram Coops nya butiksformat med hållbarhetsfokus, försäljningen av ”knasiga” grönsaker och Ekoeffektens genomslag.

Retail Awards arrangeras av organisationen Svensk Handel tillsammans med branschtidningen Dagens Handel. Priset i kategori Årets hållbara butik/butikskedja togs emot av Mattias Svensson, hållbarhetsstrateg, igår på Münchenbryggeriet i Stockholm.

Juryns motivering
Med en klart uttalad vilja och god förankring i såväl leverantörs- som butiksled har vinnaren legat i fronten för ett gediget hållbarhetsarbete. Förra året introducerades nya butiksformat med tydligt hållbarhetsfokus och ett nytt steg att lösa matsvinnet togs genom försäljningen av ”knasiga grönsaker”. Med ekoeffekten visades praktiskt hur omlagt kosthåll till ekologiskt hos en vanlig familj får fysiskt, påtagliga effekter – inte bara som viral nätsuccé

Fotograf: Johan Lygrell

Mitt Coopsam

Vill du bli leverantör?

Du kan ansöka direkt på sajten.